Перейти до основного вмісту

БАБАЙКИ, ПОЛІЦЕЙСЬКІ І ЧУЖІ ТЬОТІ, АБО ЩО ТАКЕ БАЗОВА ДОВІРА ДО СВІТУ?



«Ти заспокоїшся, чи мені викликати поліцію?», «Якщо ти зараз же не підеш зі мною, тебе забере отой дядько!» – хто із нас не чув таких страшилок? Навіть якщо це звучало не на наш адрес, всім нам відомо про такий «виховний» метод – залякування. Чи діє він? Так, безперечно – дитина може замовкнути і ватяними ногами піти робити те, що їй сказали. Та ефект буде недовгим, а от негативні наслідки відчуватимуться впродовж років.

Як бачить світ немовля? Як безладний набір звуків, запахів, барв, рухомих плям та людських облич. Якщо в утробі всі потреби малюка задовольнялися в автоматичному режимі, то життя після народження виявилося боротьбою, власне, за життя: кожного разу, коли хочеш їсти – кричи, хочеш спати – плач, хочеш бути в чистоті – крутися і хнич. Коли батьки реагують на кожен рух малюка, вони його не балують – вони формують базову довіру до світу.

Що це таке – базова довіра до світу? Це впевненість у тому, що світ – дружнє, нестрашне, незагрозливе місце, де малюкові раді. Місце, в якому мама і тато завжди готові прийти на допомогу, заспокоїти в разі чого, застерегти від різних нещасть.

Так-так, безперечно, невеличкі щоденні «нещастя» теж необхідні: забите колінце, заборонений шоколад та схожі прикрощі. Адже формувати базову довіру до світу не значить від цього світу сховати. Більше того, оберігання дітей від усіх підряд негативів – це також крайнощі: тотальна довіра до світу, в якому, попри все, ще дуже багато злого, так само небезпечна, як і недовіра.

Більшість психологів сходяться на думці, що базова довіра формується у перші роки життя. Коли дитина підросте, коли піде до школи, коли виросте і буде сама вирішувати свої проблеми, в тому числі психологічні – все це вже надто пізно.

Якщо малюк не навчився базової довіри у ранньому віці, то свідомо її вже у собі не виховаєш – за кожним незнайомим поворотом так і будуть сидіти бабайки зі злими дитсадківськими виховательками. От лиш страх від їхньої появи доросла людина вже навчиться ігнорувати. А ігнорування почуттів, як відомо, прямо дорівнює хронічним хворобам та психологічним комплексам.

Само собою, жодна мама не бажає своїй дитині такої сумної перспективи. Та попри це, залякування вовками з лісу, здачею в дитбудинок чи уколом від жадібності час від часу трапляється все одно. Чому ми собі це дозволяємо? Тому що батьківство, як не крути – це клопітка щоденна праця. Звісно, батьки (особливо мами) змучуються від щоденної відповідальності та турботи. А ті тати, які багато працюють і рідко бачать дитя, взагалі не знають, з якого боку підійти до дитини. І тоді так хочеться натиснути на якусь чарівну кнопку (в нашому випадку – налякати бабайкою)! І, здається, жодних проблем, пов’язаних з дитиною, не стане: малюк нарешті засне, запам’ятає віршика в садок, прибере розсипаний конструктор.

Та на жаль, такої кнопки не існує. Тим паче, ми часто вимагаємо неможливого, того, що дитина не може виконати лише за бажанням: заснути, припинити боятися чи плакати. Залякуванням ми продукуємо ще більший стрес, а тоді заспокоїтися майже неможливо (хіба що дитина заклякає від страху). Чим ще може обернутися невинний бабайка?
Відсутність опори. Як же сподіватися на порятунок в разі чого, якщо найближчі люди – батьки – не просто не в змозі захистити, а й самі кличуть ворожі сили?

Залежно від темпераменту: агресія та руйнація. Спрацьовує захисний механізм: щоб мене не вкрали злі істоти, я сам стану злим. Або замкненість та безініціативність. Якщо я взагалі не матиму бажань, монстри мене не чіпатимуть.

Все це може вилитися у панічні атаки, егоїзм, апатію, депресію, енурез, заїкання, садистичні нахили, алкоголізм та багато інших лих, через які людина може мучитися все життя.



Звісно, якщо у вас один раз прохопилася якась «бабайкова» погроза, це не значить, що дитя матиме весь негативний набір. Але ви не можете знати цього наперед, бо діти дуже різні, і ми не можемо передбачити, що западе в душу, а що не матиме значних наслідків. Тож краще не ризикувати.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Розвивальне середовище дошкільного закладу

Створення спеціальних осередків у групових кімнатах • П риродознавчий , дитячого експериментування ;  • І грової діяльності;     Культурологічний осередок: o    образотворчої діяльності; o    музичний; o    художнього слова; o    народознавства;  • Р озвивального навчання;  • С портивний;  • Т рудової діяльності;  • В ідпочинку та усамітнення;  • С амопізнання;  • С півпраці з батьками;  • В ласної групи.   Наповнення осередків: Природознавчий осередок  У природознавчому осередку розміщують постійні та сезонні об’єкти природи, предмети догляду за ними. Постійними мешканцями цього осередку можуть бути акваріумні рибки, папуги, канарки, хом’яки, морські свинки тощо. У природознавчому осередку обов’язково розміщують календар природи (погоди), де діти відмічають пору року, погодні зміни тощо . Тут також доцільно представити вироби дітей з природного матеріалу, гербарії; розмістити альбоми з ілюстраціями об’єктів та явищ природи. Доречно у п

Сценарій родинного свята "Україна - моя Батьківщина"

Фінал психолого-педагогічного проекту «Україна – моя Батьківщина» Вихователь: Грає променями сонце. Усміхається блакить. І шука у річці донце Світанково-ніжна мить. І летить через країну На пір'їнці золотій: - Добрий ранок, Україно!  Мир землі твоїй святій!  Діти заходять до зали з вокально-хореографічною композицією  «Добрий день, матуся Україна!» (муз. М.Ведмедері, сл. Н.  Рубальської).   Діти: 1.       Нема без кореня рослини        А нас, людей, без Батьківщини ! 2.                               Що таке Батьківщина?            Під віконцем калина,            Тиха казка бабусі,            Ніжна пісня матусі,            Дужі руки у тата,            Під тополями хата,            Під вербою криниця,            В чистім полі пшениця.            Серед лугу лелека            І діброва далека . 3.                             Є багато країн на землі,            В них – озера, річки, і долини.            Є країни великі й

Що таке корекційна група в дитячому садку і чому не треба її боятися

Створення у дитячих садках корекційних груп - велика допомога у розвитку дітей. Що це за групи? Яка робота проводиться в таких групах з дітьми? З якими проблемами потрапляють діти до корекційної групи? Це діти, які мають: - проблеми у засвоєнні певних знань і вмінь, - недостатній розвиток мовлення, пізнавальних процесів (сприймання, пам'яті, мислення, уваги), - порушення у емоційно-вольовій сфері (надто активні та навпаки), - з поведінковими відхиленнями (відсутність вміння регулювати свою поведінку). Тобто ті вади розвитку, які при вчасній, вмілій, активній допомозі з боку дорослих, можна подолати. Адже від цього залежить майбутнє дитини. Для дітей, які мають більш складні вади, починаючи з легкої розумової відсталості, існують спеціалізовані садки. Умови вступу дитини до корекційної групи Зараховуються діти, які отримали направлення від Криворізької зональної психолого-медико-педагогічної комісії. Для проходження цієї комісії необхідно підготувати пакет до