Перейти до основного вмісту

Цікава математика Золтана Дьенеша

Золтан Дьенеш - угорський математик і психолог. Він вигадав особливі блоки, які знайомлять дітей з формою, кольором і розміром об’єктів, з математичними уявленнями і початковими знаннями з інформатики. Цією методикою користуються у різних країнах світу і по сьогодні, незважаючи на те, що вона була винайдена давно. 

Система Дьенеша змінює уявлення про те, що математика може бути нецікавою наукою. 
Блоки Дьенеша являють собою набір з 48 геометричних фігур:
а) чотирьох форм (кола, трикутники, квадрати, прямокутники);
б) трьох кольорів (червоні, сині і жовті фігури);
в) двох розмірів (великі і маленькі фігури);
г) двох видів товщини (товсті і тонкі фігури).
Для початку треба познайомити дитину з блоками. Викладіть перед дитиною набір і дайте їй можливість вивчити фігури, перебрати, потримати в ручках і пограти з ними:
• Знайти всі фігури такого ж кольору (розміру, форми), як викладена.
• Попросіть малюка дати ведмедику всі сині фігури, зайчику – жовті, а мишці – червоні; потім так само групуємо фігури за розміром, формою, товщиною.
• Попросіть дитину визначити обрану фігуру за кольором, формою, розміром, товщиною.
– Попросіть дитину на дотик дістати всі круглі блоки (всі великі або всі товсті).
– Всі фігурки знову ж складаються в мішок. Дитина дістає фігурку з мішка і характеризує її по одному або декільком ознаками – називає форму, розмір або товщину, не виймаючи з мішка.
– щоб поруч не було фігур однакових за формою і кольором (за кольором і розміром; за розміром і формою, по товщині і кольору і т.д ..).
– щоб поруч були фігури однакові за розміром, але різні за формою і т.д.
– щоб поруч були фігури однакового кольору і розміру, але різної форми (однакового розміру, але різного кольору).
За задумом Дьенеша в наборі блоків немає жодної однакової фігури і кожна геометрична фігура характеризується чотирма ознаками: формою, кольором, розміром, товщиною.

Трохи пізніше можна запропонувати наступні завдання:
1. Перед дитиною викладається кілька фігур, які потрібно запам’ятати, а потім одна з фігур прибирається або замінюється на нову. Дитина повинна помітити зміни.
2. Всі фігурки складаються в мішок.
3. Викладіть три фігури. Дитині потрібно здогадатися, яка з них зайва і за яким принципом (за кольором, формою, розміром або товщиною).
4. Покладіть перед дитиною будь-яку фігуру і запропонуйте їй знайти такі ж фігурки за кольором, але не такі за формою або такі ж за формою, але не такі за кольором.
5. Викладіть перед малюком ряд фігур, чергуючи їх за кольором: червоний, жовтий, червоний … (можна чергувати за формою, розміром і товщиною). Запропонуйте їй продовжити ряд.
6. Викладаємо ланцюжок з блоків Дьенеша:
7. Кожній фігурі потрібно знайти пару, наприклад, за розміром: великий жовтий круг постає в пару з маленьким жовтим кругом і т.д.
8. Викладаємо перед дитиною 8 логічних блоків Дьенеша, і поки вона не бачить, під одним з них ховаємо «скарб» (монетку, камінчик, вирізану картинку і т.п.). Дитина повинна задавати вам навідні запитання, а ви можете відповідати тільки “так” або “ні“: «Скарб під синім блоком?» – «Ні», «Під червоним?» – «Ні». Дитина робить висновок, що скарб під жовтим блоком, і розпитує далі про розмір, форму і товщину. Потім “скарб” ховає дитина, а дорослий задає навідні запитання.
9. В один ряд викладається 3 блоки Дьенеша, а в інший–4. Запитайте дитину, де блоків більше.
10. Викладаємо в ряд 5-6 будь-яких фігур. Потрібно побудувати нижній ряд фігур так, щоб під кожною фігурою верхнього ряду виявилася фігура іншої форми (кольору, розміру).
11. У грі в доміно фігури діляться між учасниками порівну. Кожен гравець по черзі робить свій хід. При відсутності фігури хід пропускається. Виграє той, хто першим викладе всі фігури. Ходити можна по-різному: фігурами іншого кольору, форми чи розміру.
12. Дитині пропонується викласти блоки Дьенеша за накресленою схемою-зображенням, наприклад, намальоване червоне велике коло, за ним синій маленький трикутник і т.д.
13. З логічних блоків Дьенеша можна складати площинні зображення предметів: машина, паровоз, будинок, вежа.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Розвивальне середовище дошкільного закладу

Створення спеціальних осередків у групових кімнатах • П риродознавчий , дитячого експериментування ;  • І грової діяльності;     Культурологічний осередок: o    образотворчої діяльності; o    музичний; o    художнього слова; o    народознавства;  • Р озвивального навчання;  • С портивний;  • Т рудової діяльності;  • В ідпочинку та усамітнення;  • С амопізнання;  • С півпраці з батьками;  • В ласної групи.   Наповнення осередків: Природознавчий осередок  У природознавчому осередку розміщують постійні та сезонні об’єкти природи, предмети догляду за ними. Постійними мешканцями цього осередку можуть бути акваріумні рибки, папуги, канарки, хом’яки, морські свинки тощо. У природознавчому осередку обов’язково розміщують календар природи (погоди), де діти відмічають пору року, погодні зміни тощо . Тут також доцільно представити вироби дітей з природного матеріалу, гербарії; розмістити альбоми з ілюстраціями об’єктів та явищ природи. Доречно у п

Сценарій родинного свята "Україна - моя Батьківщина"

Фінал психолого-педагогічного проекту «Україна – моя Батьківщина» Вихователь: Грає променями сонце. Усміхається блакить. І шука у річці донце Світанково-ніжна мить. І летить через країну На пір'їнці золотій: - Добрий ранок, Україно!  Мир землі твоїй святій!  Діти заходять до зали з вокально-хореографічною композицією  «Добрий день, матуся Україна!» (муз. М.Ведмедері, сл. Н.  Рубальської).   Діти: 1.       Нема без кореня рослини        А нас, людей, без Батьківщини ! 2.                               Що таке Батьківщина?            Під віконцем калина,            Тиха казка бабусі,            Ніжна пісня матусі,            Дужі руки у тата,            Під тополями хата,            Під вербою криниця,            В чистім полі пшениця.            Серед лугу лелека            І діброва далека . 3.                             Є багато країн на землі,            В них – озера, річки, і долини.            Є країни великі й

Що таке корекційна група в дитячому садку і чому не треба її боятися

Створення у дитячих садках корекційних груп - велика допомога у розвитку дітей. Що це за групи? Яка робота проводиться в таких групах з дітьми? З якими проблемами потрапляють діти до корекційної групи? Це діти, які мають: - проблеми у засвоєнні певних знань і вмінь, - недостатній розвиток мовлення, пізнавальних процесів (сприймання, пам'яті, мислення, уваги), - порушення у емоційно-вольовій сфері (надто активні та навпаки), - з поведінковими відхиленнями (відсутність вміння регулювати свою поведінку). Тобто ті вади розвитку, які при вчасній, вмілій, активній допомозі з боку дорослих, можна подолати. Адже від цього залежить майбутнє дитини. Для дітей, які мають більш складні вади, починаючи з легкої розумової відсталості, існують спеціалізовані садки. Умови вступу дитини до корекційної групи Зараховуються діти, які отримали направлення від Криворізької зональної психолого-медико-педагогічної комісії. Для проходження цієї комісії необхідно підготувати пакет до