Це цікаво:
Система
європейського дошкільного виховання напрочуд цікава. Якщо у деяких країнах не
передбачена «тиха година», то, скажімо у Швеції є садочки, в яких діти взимку
сплять на вулиці в спальних мішках. Дітки, які ходять в такі сади, менше
хворіють. Шведи з раннього дитинства вчаться берегти природу. Екологічна
культура чи найактивніше культивується у головах маленьких шведів. Тут не
прийнято багато вчитися у дитсадках. Вважається, що потрібно не віднімати у
малюків дитинство, вони повинні більше гуляти. Плата
за послуги дитсадка у Швеції батькам обходиться в щомісячну суму, яка залежить
від їхнього доходу. Як правило, сума не перевищує 200 євро. Ще особливістю
дошкільної освіти тут є: наявність денних і нічних садочків, систему знижок на
кожну наступну дитину подану до виховного закладу, безкоштовні послуги садочків
для студентів та безробітних батьків. Шведи керуються принципом безвідмовного
виховання, де навіть для гри у піску чи калюжі виділяють окремий одяг. «Брудна
дитина – щаслива дитина», – полюбляють жартувати дорослі.
Скрупрульозною і педантичною виглядає виховна
система у Німеччині. Це виражається як мінімум розміром заробітної плати, яку
отримує вихователь – близько 460 євро на місяць. Послуги садків оплачуються в
розмірі 60-400 євро на місяць. Сума вираховується залежно від достатку батьків
за останній рік. Для діток з малозабезпечених сімей існує можливість
безкоштовного відвідування садка. Позитивним у німецькому вихованні виступає система
змішаного середовища, коли старші дітки піклуються про молодших, а діти з
фізичними вадами займаються у групах з повноцінними. Це формує своєрідну
безбар’єрність і толерантність, яка так необхідна вже у дорослому віці кожному
європейцю. Головні концептуальні засади виховання дітей реалізуються у
дитячих садках вільного і відкритого типів. Найпоширеніший тип вільного
дитячого садка — штейнерівські дитячі садки і дитячі садки Монтессорі.
Відкритий дитячий садок
організовано на ситуативно-орієнтованій концепції дошкільного виховання, для
якої характерні: відкрите планування з участю дітей; навчання на базі реальних
життєвих зв'язків; єдність гри і навчання; різновікова організація життя та
діяльності; зв'язок із громадськістю; співробітництво батьків і дошкільного
закладу.
Вихователь повинен бути
здатним до систематичних і тривалих спостережень, аналізу результатів
педагогічної діяльності, прогнозування.
Республіка Польща. Систему
дошкільного виховання у Польщі утворюють дитячі садки, ясла-садки з повним (міста)
та неповним (сільська місцевість) днем перебування дітей. Діють також
цілодобові двотижневі ясла-садки і тимчасові дитячі садки типу сімейних
мікросадків, розташовані у квартирах багатоквартирних будинків.
Про колорит і особливість національного виховання
в країнах ЄС не доводиться сперечатися. Країни в першу чергу опираються на
ментальні особливості, географічні умови та виклики часу. Французька дошкільна
освіта тому свідок. Так, у дитсадках Франції дітям заборонено вживати на
сніданок молоко та печиво. Воно сприяє ожирінню. Європейці навчені звертати
увагу на всі видимі і невидимі фактори, які можуть позитивно вплинути на їхню
дитину і саме це показується відношенням батьків до якості виховання маленького
шведа, британця чи француза.
У Великої Британії, після досягнення дитиною трьохрічного віку, вона має право на безкоштовне відвідування садка протягом 15 годин на тиждень. Цей обсяг оплачується державою. Харчування дитини в садочку не включене. Тут не займаються приготуванням їжі. Батьки просто приносять готову їжу, напої. Цим дитину вихователь і годує.
У Великій Британії існує суттєва різниця між державними дитсадками та приватними (так званими Nursery School). Вона полягає у тому, що останні приймають дітей з 3-місячного віку і мають дещо подовжену зміну, ніж звичайні. У той же час, програма у всіх дитсадках однакова – обов’язкові заняття з розвитку математичних, творчих, мовленнєвих здібностей. Кожен заклад може лише розподіляти різну кількість годин на заняття, тим самим роблячи акцент на певному напрямку розвитку дитини.
Коментарі
Дописати коментар