Золтан Дьенеш - угорський математик і психолог. Він вигадав особливі блоки, які знайомлять дітей з формою, кольором і розміром об’єктів, з математичними уявленнями і початковими знаннями з інформатики. Цією методикою користуються у різних країнах світу і по сьогодні, незважаючи на те, що вона була винайдена давно.
Система Дьенеша змінює уявлення про те, що математика може бути нецікавою наукою.
Блоки Дьенеша являють собою набір з 48 геометричних фігур:
а) чотирьох форм (кола, трикутники, квадрати, прямокутники);
б) трьох кольорів (червоні, сині і жовті фігури);
в) двох розмірів (великі і маленькі фігури);
г) двох видів товщини (товсті і тонкі фігури).
Для початку треба познайомити дитину з блоками. Викладіть перед дитиною набір і дайте їй можливість вивчити фігури, перебрати, потримати в ручках і пограти з ними:
• Знайти всі фігури такого ж кольору (розміру, форми), як викладена.
• Попросіть малюка дати ведмедику всі сині фігури, зайчику – жовті, а мишці – червоні; потім так само групуємо фігури за розміром, формою, товщиною.
• Попросіть дитину визначити обрану фігуру за кольором, формою, розміром, товщиною.
– Попросіть дитину на дотик дістати всі круглі блоки (всі великі або всі товсті).
– Всі фігурки знову ж складаються в мішок. Дитина дістає фігурку з мішка і характеризує її по одному або декільком ознаками – називає форму, розмір або товщину, не виймаючи з мішка.
– щоб поруч не було фігур однакових за формою і кольором (за кольором і розміром; за розміром і формою, по товщині і кольору і т.д ..).
– щоб поруч були фігури однакові за розміром, але різні за формою і т.д.
– щоб поруч були фігури однакового кольору і розміру, але різної форми (однакового розміру, але різного кольору).
За задумом Дьенеша в наборі блоків немає жодної однакової фігури і кожна геометрична фігура характеризується чотирма ознаками: формою, кольором, розміром, товщиною.
Трохи пізніше можна запропонувати наступні завдання:
1. Перед дитиною викладається кілька фігур, які потрібно запам’ятати, а потім одна з фігур прибирається або замінюється на нову. Дитина повинна помітити зміни.
2. Всі фігурки складаються в мішок.
3. Викладіть три фігури. Дитині потрібно здогадатися, яка з них зайва і за яким принципом (за кольором, формою, розміром або товщиною).
4. Покладіть перед дитиною будь-яку фігуру і запропонуйте їй знайти такі ж фігурки за кольором, але не такі за формою або такі ж за формою, але не такі за кольором.
5. Викладіть перед малюком ряд фігур, чергуючи їх за кольором: червоний, жовтий, червоний … (можна чергувати за формою, розміром і товщиною). Запропонуйте їй продовжити ряд.
6. Викладаємо ланцюжок з блоків Дьенеша:
7. Кожній фігурі потрібно знайти пару, наприклад, за розміром: великий жовтий круг постає в пару з маленьким жовтим кругом і т.д.
8. Викладаємо перед дитиною 8 логічних блоків Дьенеша, і поки вона не бачить, під одним з них ховаємо «скарб» (монетку, камінчик, вирізану картинку і т.п.). Дитина повинна задавати вам навідні запитання, а ви можете відповідати тільки “так” або “ні“: «Скарб під синім блоком?» – «Ні», «Під червоним?» – «Ні». Дитина робить висновок, що скарб під жовтим блоком, і розпитує далі про розмір, форму і товщину. Потім “скарб” ховає дитина, а дорослий задає навідні запитання.
9. В один ряд викладається 3 блоки Дьенеша, а в інший–4. Запитайте дитину, де блоків більше.
10. Викладаємо в ряд 5-6 будь-яких фігур. Потрібно побудувати нижній ряд фігур так, щоб під кожною фігурою верхнього ряду виявилася фігура іншої форми (кольору, розміру).
11. У грі в доміно фігури діляться між учасниками порівну. Кожен гравець по черзі робить свій хід. При відсутності фігури хід пропускається. Виграє той, хто першим викладе всі фігури. Ходити можна по-різному: фігурами іншого кольору, форми чи розміру.
12. Дитині пропонується викласти блоки Дьенеша за накресленою схемою-зображенням, наприклад, намальоване червоне велике коло, за ним синій маленький трикутник і т.д.
13. З логічних блоків Дьенеша можна складати площинні зображення предметів: машина, паровоз, будинок, вежа.
Коментарі
Дописати коментар